انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

20مهر روز بزرگداشت حافظ

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۴۰ ب.ظ


 

بیست مهر روز بزگداشت حافظ


حافظ را باید بزرگ داشت زیرا که او در غنی کردن فرهنگ پارسی نقش به سزایی داشته و دارد و کمتر در میان فارسی زبانان یافت می شود شخصی که یک دیوان حافظ  در کنار قرآن در خانه اش نداشته باشد زیرا که مدتهاست فال حافظ در کنار استخاره قرآن جا افتاده است و می توان در دودلی های روزانه ی خود ازعالم  بزرگی همچو حافظ  مشورت جست . از لحاظ فرهنگی :در جشن ها باستانی ایران چه  جشن های فراموش شده و چه جشن های فراموش نشده  همچون نوروز، یلدا ، چهار شنبه سوری ،مهرگان ،تیردادگان و مهمانی های  فرهنگی و.... تفالی بر دیوان  حافظ  میزنند همگان از آن مستفید میشوند و لذت می برند .

زندگی نامه

اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و مادرش نیز اهل کازرون بوده است. در اشعار او که می‌تواند یگانه منبع موثّق زندگی او باشد اشارات اندکی از زندگی شخصی و خصوصی او یافت می‌شود. آنچه از فحوای تذکره‌ها به دست می‌آید بیشتر افسانه‌هایی است که از این شخصیّت در ذهن عوام ساخته و پرداخته شده‌است. با این همه آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان است آن است که او در خانواده‌ای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شده‌است. (با این حساب که کسب علم و دانش در آن زمان اصولاً مربوط به خانواده‌های مرفه و بعضاً متوسط جامعه بوده‌است.) در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت از بر کرده است و از همین رو به او لقب حافظ  داده شده است . و در دوره فرماندهی شاه شیخ ابو اسحاق و در دربار آل مظفر، شیخ مبارزالدین ،شاه شجاغ ،شاه منصور  در شهر شیراز  می زیسته است. حافظ شاعر قرن هشتم هجری برابر قرن چهاردهم میلادی می باشد وی یکی از سخنوران نامی جهان ادبیات  میباشد که اشعار دلنشین او تحسین بسیاری از شاعران و نامداران ایران و جهان غرب  را به خود برانگیخته است .  


حافظ که نام کامل او " خواجه شمس الدین محمدبن بهاءالدین حافظ شیرازی " است مردی عارف است ، که می توان از اشعار او که بیشتر با مضامین عرفانی است او را شناخت در حالی که کلمات پیچیده و دشوار  حافظ  باعث اشتباه درک عرفان او میشود زیرا که در اشعار او این چنین به نظر می رسد که او دایم به سرزنش خرقه پوشان ( منظور عارفان ظاهرنما) بر می آید و آنها را (رند)می خواند و خود را مرتد می داند و از درستی ( می) و( می فروشان) تعریف می کند:

خــدا را کم نشین با خرقه پوشان            رخ از رندان بی سامان مپوشان

در این خرقه بسی آلودگی هست           خوشا وقت قبای مــِـــی  فروشان

دریـن صــوفی وشان دردی ندیدم           کـــه صافی باد عیش دُرد نوشان

ویا

من این مُـــرقع دیـــرینه بـــــهر آن دارم          که زیر خرقه کشم مِی،کس این گمان نبرد

مــباش غره به عــلم وعـمل فقیه!مدام              که هیچ کس ز قضای خدای جان نبرد

ویا

به می سجاده رنگین کن ،گرت پیر مغان گوید       که سالک  بی خبر نَبـوَد ز راه و رسم منزلها

شاید کلمه ای دشوار تر از" رند" در اشعار حافظ پیدا نشود. معنای لغت رند  در لغت نامه ها ( زیرک ،لا ابالی ،بی باک و مکار) شرح می دهد ولی حافظ از همین لغت بد معنی واژه پربار و شگرفی ساخته است که می توان ان را دور از مفاهیم دنیوی شناخت که معادلی در دیگر فرهنگها و زبانهای دیگر جهان پیدا نمی شود .

اهل کام وناز را در کوی رندی راه نیست              رهروی باید جهان سوزی نه خامی بی غمی

آدمـــــی در عـالـم خاکی نمی آید به دست               عــــالمی دیگــــر بباید ساخت از نـــــو آدمی

ویا

من صلاح و سلامت کس این گمان نبرد              که کس به رند خرابات ظنٌ آن نبرد

من این مُـــرقع دیـــرینه بـــــهر آن دارم          که زیر خرقه کشم مِی،کس این گمان نبرد

 

حافظ از صوفی نیز به بدی یاد کرده است که از نظر عالمان ادبی  به سبب ظاهر سازی و ریاکاری صوفیان زمان اوست.

نقد صوفی نه همه صافی بیغش باشد              ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد

زبان و هنر شعری حافظ

شعر حافظ شیوا ،روان ،تغییر پذیر، چند وجهی و پرعمق و تبیین جوی  است . او هیچگاه ادعای پیشگویی نکرده ات اما اشعار او از زندگی پر عمق و با معنای او سر چشمه گرفته است و چون به حالات شخصی وروحی  همچون عشق و تعلیم پرداخته است و گویی مشکلات روحیش در جامعه را بیان کرده است هنوز اشعار او تازه و مردمی است و میشود طعم عشق و زندگی و رایحه عرفان اسلامی را در اشعار حافظ به وضوح حس کرد . حافظ به زبان عرب نیز تسلت داشته است که در استفاده ی تمثیلهای عربی میتوان مشاهده کرد .

الا یـــا ایٌـــهاالسّــاقی اَدرِ کـــاساً ونـــاولها         که عشـــق آسان نمــود اول ولی افتاده مشکلها

به بوی نافه ای کاخر صبا زان طرٌه بگشاید           ز تاب  زلف مشکینش چه خون افتاده دردلها !

که مصراع اول اشاره دارد به کلام یزید بن معاویه که می گوید « ای ساقی کاسه را به یک یک اهل  مجلس بده  و بعد به من بده » که به تصور دکتر عباس عطاری کرمانی  یزید ملعون استعداد و ذوق چنین غزلی را نداشته است و ایشان معتقداند که به علت  تشابه و مترادفات زیاد زبان عرب ممکن است لسان الغیب از کلام « الله اعلم » الهام گرفته باشد.

ویا

حضوری گر همی خواهی ازوغایب مشو حافظ        مَتی ما تَلقَ من تَهوی الدًنیا و اَهِملها

غـــزل حافظ

حافظ را چیره دست ترین شاعر غزل سرای زبان فارسی دانسته اند . موضوع غزل وصف عشق و می ومغازله است غزل سرایی را باید هنر ادبی دانست که درخور سرود وغنا وترانه پردازی است.

با آنکه حافظ غزل عارفانه مولانا و عاشقانه سعدی را پیموده است نو آوری های او در تک بیت های فراوان  مضون و زیبای و مستقل و درخشان است .استقلالی که حافظ به غزل داده است از «قرآن» سرچشمه گرفته است که در گونه خود انقلابی بوده است .

ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ      به قرآنی که اندرون سینه داری

یا

پیش از اینت بیش از این اندیشهٔ عشّاق بود      مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود

رباعیات

چندین رباعی به حافظ نسبت داده شده است که گرچه به اندازه غزلیات او غنی نیست اما در انتساب آن رباعیات تردید چندانی وجود ندارد. که در تصحیح دکتر ناتل خانلری بر دیوان حافظ توضیح مفصلی برآن نظر داده شده است.

امشب ز غمت میان خون خواهم خفت       وز بستر عافیت برون خواهم خفت

باور نکنی خیال خود را بفــــرست        تا درنگرد که بی تو چون خواهم خفت

هــــر دوست که دم زد از وفا دشمن شد      هر پاک روی که بود تر دامن شد

گــــویند شب آبستن غیب است عجب       چون مـــرد ندید از آنکه آبستن شد

حافظ بر شعر دوره های بعد تاثیر گذاشته است و برخی از حافظ پژوهان بر این باورند که که او بنیان گذار شعر سبک هندی است زیرا که ابیات یک استقلال نسبی از یک دیگر دارند .

حافظ تاثیرات فراوانی بر شاعران بزرگ غرب داشته است : این اثر گذاری  باعث شده است شاعران بزرگی نظیر« گوته نابغه و ادیب آلمانی » دیوان «غربی - شرقی » و یا « نیچه » نویسنده دیگر آلمانی«دیوان اندرزها و حکمت ها» خود را تحت تاثیر اشعار حافظ سروده اند .همچنین اشعار حافظ به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در دانشگاه های زیاد و معتبر جهان تدریس می شود.

عاقبت حافظ در شیراز جان به جهان آفرین تسلیم گفت و در همان شهر مدفون گشته است . 

 

مقاله ی " حافظ ، مرد عرفان سالم"
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۹

نظرات  (۹)

۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۶:۴۷ سمیه امیرحسنی
سلام

ممنون خانم انصاری عزیز لطف دارید


پاسخ:
بله حق با شماست دوستان زیر ذره بین هستیم و این نشانه اهمیت رشته ادبیات هست حتما از این به بعد تمام دقت و تلاشم را به کار می برم که در نوشته ها  اغلاط تایپی وجود نداشته باشد باز هم ممنون از نظرات شما عزیزان که با این دقت نوشته های بنده را مطالعه می کنید .
با سلام. متنتان در کل بد نیست اما اندک جاه هایی جای بحث دارد. سوای این گفته، در چند جای مطلبتان اشتباه نوشتاری دیدم (از جمله: تفأل، تغییر و تبیین) که برای کارشناس زبان و ادبیات فارسی بی هیچ دلیل قابل توجیه نبوده و بایستی دقت خود را بیشتر کنید. جسارتاً فراموش نکنیم که همیشه دیگران به گفتار و نوشتار کارشناس آن زبان استناد می کنند.
۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۱:۱۱ نسرین انصاری

عید غدیر را به همه فعالان و شعر دوستان تبریک می گویم :

مخصوصاً سرکار خانم امیر حسینی عزیز که همیشه کار هاری ما را در وب دنبال میکنند و با نظرات با ارزش خودشون بنده را ،راهنمایی میکنند.
۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۱:۰۳ نسرین انصاری
سلام عید غدیر مبارک

حتما از این به بعد از نام خودم استفاده میکنم.

من هم موافقم خیلی خوبه که تعداد بازدید کننده ها و علاقمندان وبلاگ ادبیات زیاد شده .
۲۱ مهر ۹۳ ، ۰۹:۳۱ سلمان نصر
نه خانم انصاری شما نظراتتون رو با نام خودتون بگذارید...
این اتفاق عجیبه واقعا... بینندگان وبلاگ چند برابر شدند...
دیروز دویست و پنجاه و شش نفر بازدید کننده داشتیم...
۲۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۲۵ سلمان نصر
عجب وبلاگ فعالی...
چشمم که به آمار افتاد از تعجب شاخ در آوردم...
نتیجه ی تغییر مدیریت...
۲۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۱۹ نسرین انصاری
سال و فال ومال وحال و اصل وتخت وبخت
بادت اندر شهریاری بر قرار و بردوام
سال خرم فال نیکو مال افر حال خوش
اصل ثابت نسل باقی تخت عالی بخت رام


عید غدیر بر شما دوستان و فرهیختگان ادب دوست خجسته باد
پاسخ:
سلام آقای سلمان نصر نظر لطفتونه سپاس ... که شما این امکان را به بنده دادید....
حقیقت اینکه من خودم هم تو تعجب موندم !

در ضمن برادر عزیزم آن کسی که  با نام شریف شما  پیام میگذارد بنده هستم یعنی نسرین انصاری مدیر جدید وبلاگتون شما خودتون به بنده این اختیار رو دادید که با اسم شما بدون ایجاد نام یک نویسنده جدید در وبلاگ فعالیت کنم فکر میکنم به خاطر شرکت در یک مسابقه ای چیزی بود!....ولی گویا درگیری های شغلی و مشغله هاتون زیاد هستند که باعث شده جنابعالی متاسفانه این موضوع مهم را فراموش کنید ،به هر حال عذر خواهی بنده را بپذیرید که باعث ناراحتیتون شدم به این مشکل هم رسیدگی کردم دیگه مشکلی از این قبیل پیش نمی آید انشاءالله ...
۲۰ مهر ۹۳ ، ۱۰:۴۷ سمیه امیرحسنی

روز بزرگداشت حافظ بر تمامی ادب دوستان گرامی باد

 

 

پیشاپیش عید غدیر عید ولایت مبارک باد

۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۹:۰۰ محمد محمدیان رباطی

خورشید چراغکی ز رخسار علیست / مه نقطه کوچکی ز پرگار علیست

هرکس که فرستد به محمد صلوات / همسایه دیوار به دیوار علیست

عید غدیر مبارک

پاسخ:
سپاس عید برشما هم مبارک باشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی