انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

معرفی بهترین کتاب سال کودکونوجوان

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۵۲ ب.ظ

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دایرهالمعارف ورزش» تالیف احسان کاتبی رضوانی و تصویرگری رودابه خائف از انتشارات محراب قلم از جمله کتابهایی بود که در بخش کودک جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شایسته تقدیر شناخته شد، به این منظور گفتوگویی داشتیم با مولف این کتاب که در ادامه میخوانید .

اساس شکلگیری و ایجاد کتاب «دایرهالمعارف ورزش» چه بود؟
این کار بر اساس یک نیاز شکل گرفت. درباره ورزش تا بهحال کتابهایی برای کودکان و نوجوانان منتشر شده بود اما آن کتابها به شکل منسجم و کامل نبود و به طور خاص، رشته مشخصی را معرفی کرده بود و مخاطب برای پاسخ به سوالاتی که درباره چند رشته ورزشی داشت باید چندین کتاب تهیه میکرد، درحالی که «دایره المعارف ورزش» به طور جامع اطلاعات منسجمی را در اختیار مخاطبان قرار میدهد .

در مورد این کتاب بیشتر توضیح دهید؟
این کار چهار فصل دارد که فصل اول آن شامل تاریخچه علوم ورزشی، ورزش معلولان و ورزشهای زورخانهای و باستانی است. فصل دوم هم درباره ورزشهای انفرادی مانند ورزشهای رزمی، سوارکاری، شنا و شمشیربازی است. فصل سوم به ورزشهای گروهی و فصل چهارم به ورزشهای تفریحی و محلی اشاره میکند که بیشتر مفهوم سرگرمی دارند و برد و باخت در آنها مطرح نیست مانند کوهنوردی و موجسواری.

چرا نام «دایرهالمعارف ورزش» را برای آن انتخاب کردید؟
زیرا در این کار تلاش شده اطلاعات مفید، قوانین و مقررات و اصطلاحات حدود 50 رشته
مهمترین ویژگی این کتاب مصور بودن آن است، درواقع حجم وسیعی از این کتاب به تصاویر رنگی اختصاص داده شده که سبب میشود کودک را در مرحله اول به خود جذب کند. همچنین مطالب مندرج در این کتاب کاملاً ساده و روان بیان شده است، بهطوریکه کودکان 8 تا 12 سال یعنی گروه سنی «ج» و «د» به راحتی قادر به درک و فهم کامل مطالب هستند.
ورزشی بیان شود و کودک با مطالعه آن بتواند به پرسشهایی که درباره رشتههای مختلف و زیرمجموعههای آنها به ذهنش میرسد، پاسخ دهد و همچنین اشتباهات احتمالی که در این خصوص ممکن است در ذهنش نقش بسته باشد اصلاح شود .

چه ویژگی کتاب «دایرهالمعارف ورزش» را برای کودکان جذاب کرده است؟
مهمترین ویژگی این کتاب مصور بودن آن است، درواقع حجم وسیعی از این کتاب به تصاویر رنگی اختصاص داده شده که سبب میشود کودک را در مرحله اول به خود جذب کند. همچنین مطالب مندرج در این کتاب کاملاً ساده و روان بیان شده است، بهطوریکه کودکان 8 تا 12 سال یعنی گروه سنی «ج» و «د» به راحتی قادر به درک و فهم کامل مطالب هستند .

کمیت و کیفیت کتابهای ورزشی منتشر شده برای کودکان را چگونه ارزیابی میکنید؟
به عقیده من به چاپ کتابهای ورزشی برای کودکان و نوجوانان توجه چندانی نشده است و کتابهای موجود هم از نظر کمی و کیفی جوابگوی نیاز جامعه نیست، باید توجه کرد که اغلب کودکان علاقه زیادی به ورزش و بازی دارند و وجود اطلاعات صحیح و درست ورزشی برای آنها لازم و ضروری است، از طرفی تصویرگری این کتابها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چون این تصاویر هستند که در کودک انگیزه لازم برای مراجعه به کتاب را فراهم میکنند، درحالی که بسیاری از کتابهای موجود از تصویرگری مطلوبی برای کودکان برخوردار نیستند .

درحال حاضر کتاب جدیدی در دست تالیف دارید؟
بله. اخیراً مشغول تالیف مجموعهای به نام «زندگی و شعر 101 شاعر از گذشته تا کنون» برای کودکان و نوجوانان هستم .

کتاب آماده چاپ چطور؟
کار جدید من بهنام «دایرهالمعارف تاریخ اسلام» آماده شده و در مرحله چاپ است. این کتاب که برای کودکان گروه سنی «ج» و «د» در نظر گرفته شده است شامل مطالبی درباره شرایط عربستان پیش از ظهور اسلام، زندگی پیامبر و ائمه اطهار(ع)، تاریخ سیاسی اسلام تا پایان دوره خلافت عباسی، چگونگی ورود اسلام به ایران و تاثیراتی که بر روی فرهنگ ایران میگذارد، تمدن اسلامی و جریان علم و دانش در اسلام است که در قالب 160 صفحه بیان شده است .

این کتاب هم مصور است؟
بله. چون برای کودکان در نظر گرفته شده، تصاویر جذابی در آن به تصویرگری لاله ضیایی آورده شده است


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی