انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است



زندگینامه پروین اعتصامی  

پروین اعتصامی که نام اصلی او "رخشنده " است در بیست و پنجم اسفند 1285 هجری شمسی در تبریز متولد شد ، در کودکی با خانواده اش به تهران آمد . پدرش که مردی بزرگ بود در زندگی او نقش مهمی داشت ...

و هنگامیکه او متوجه ی استعداد دخترش شد در سرایش شعرها به او کمک کرد .


" پدر پروین"

یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک از نویسندگان و دانشمندان بنام ایران بود. وی اولین "چاپخانه" را در تبریز بنا کرد ، مدتی هم نماینده ی مجلس بود.
اعتصام الملک مدیر مجله بنام "بهار" بود که اولین اشعار پروین در همین مجله منتشر شد ، ثمره ازدواج اعتصام الملک ، چهار پسر و یک دختر است .

"مادر پروین"

مادرش اختر اعتصامی نام داشت . او بانویی مدبر ، صبور ، خانه دار و عفیف بود ، وی در پرورش احساسات لطیف و شاعرانه دخترش نقش مهمی داشت و به دیوان اشعار او علاقه فراوانی نشان می داد .


"شروع تحصیلات و سرودن شعر"

پروین از کودکی با مطالعه آشنا شد . خانواده او اهل مطالعه بود و وی مطالب علمی و فرهنگی به ویژه ادبی را از لابه لای گفت و گوهای آنان درمی یافت در یازده سالگی به دیوان اشعار فردوسی ، نظامی ، مولوی ، ناصرخسرو ، منوچهری ، انوری ، فرخی که همه از شاعران بزرگ و نام آور زبان فارسی به شمار می آیند ، آشنا بود و از همان کودکی پدرش در زمینه وزن و شیوه های یادگیری آن با او تمرین می کرد .

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۳:۱۳

به اطلاع دانشجویان فعال کلاس های داستان نویسی که مرحله ی مقدماتی را گذرانده و به مرحله دوم رسیده اند می رسانیم که :


جلسه ی یازدهم کلاس داستان نویسی در صبح روز دوشنبه ، تاریخ


93/09/03 و در ساعت 8:30 الی 11/30 در کلاس شماره 220 برگزار


خواهد شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۲۴

با  عرض سلام خدمت تمامی علاقمندان و بازدید کنندگان وبلاگ دانشگاه پیام نور مرکزی کرج و تشکر از همه شما عزیزان ، به درخواست تعدادی از شما دوستان  که خواسته بودید گزارشی از وضعیت کلاس های داستان نویسی بدهم بر این سبب برآمدم و مختصر توضیح و اطلاع در رابطه با این موضوع در اختیار شما بزرگواران میگذارم .


جلسه ی دهم کلاس داستان نویسی :


در این جلسه استاد عزیز سرکار خانم «جهرمی» مبحث طرح داستان را به پایان رسانیدند و مبحث نحوه شروع داستان نویسی،اصل داستان نویسی  و مقدمه چینی های حرفه ای را  آغاز نمودند و تکالیفی را برای تمرین بیشتر موارد توضیح داده شده  به عهده علاقمندان این حرفه گذاشتند که باعث پیشرفت روز افزون نویسندگان میشود و عزیزانی که همت  کرده تا این مرحله در تمامی جلسات شرکت نموده اند هر روز یک گام به سمت یک نویسنده ی حرفه ای  نزدیک می شوند.

دانشجویان علاقمند تا کنون با تمرینات زیادی از قبیل :

1. خوب دیدن

2. خوب شنیدن

3. خوب تفکر کردن

4. مطالعه به سبک حرفه ای 

5. نوشتن به سبک حرفه ای

6. درک بهتر مسائل

7. استفاده بهتر و دقیقتر از موقعیت های مختلف ادراکی .

8. گسترش دایره ی واژگان

9. درک عمیقتر احساسات و وقایع روزمره

10. و همچنین تقویت دید شاعرانه و ثبت لحظات بی نظیر عاطفی،انسانی و طبیعی ... مانند یک عکاس و ده ها تمرین دیگر آشنا شده اند که هر کدامشان جذابیت ها و تاثیرات بسیار مثبتی نه فقط  تنها در روند نویسندگی بلکه تاثیرات بسیار مثبت تری در روحیات و تفکرات علاقمندان و فعالان این رشته نهاده است .

تکالیف از قبیل نوشتن طرح داستانهایی است که «استاد جهرمی» از دانشجویان میخواهند که مطالعه کنند ونظرات و نقدهایی در رابطه با آنها بنویسند و همچنین طرح هایی که دانشجویان خلاق با خلاقیت های شخصی خود می نویسند و در اختیار استاد قرار می دهند و یا به دلخواه خود در حضور دانشجویان دیگر می خوانند و نقد انها را میشنوند . استاد نوشته های دانشجویان را مورد مطالعه و بررسی دقیق و حرفه ای قرار میدهند و نقد میکنند که البته راهنمایی های ارزنده ی استاد باعث پیشرفت نحوه نگارش و تجربیات دانشجویان می شود .

در جلسات بعدی توضیحات بیشتری ذکر خواهم کرد.


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۰۱



24 آبان روز  کتاب و کتاب خوانی 

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم بزرگداشت «هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار» با محوریت «مطالعه برای کودک و نوجوان»، با حضور دکتر نورالله مرادی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ دکتر مریم جلالی، عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی؛ دکتر محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ دکتر امیررضا اصنافی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی صبح (دوشنبه 19 آبان 93) در تالار مولوی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد.

صنافی: کتابدار است که به جریان تمدن ساز جهت می دهد

در ابتدای این مراسم، دکتر امیررضا اصنافی ضمن گرامیداشت هفته کتاب، بیان کرد: گرامیداشت این هفته، در واقع گرامیداشت فرزانگی، دانایی و اندیشه است. پویاترین جریان فرهنگی در کتابخانه ها رخ می دهد و کتابدار است که به این جریان تمدن ساز جهت می دهد.

مشکلی که اینترنت در مقابل مطالعه کتاب ایجاد می کند، این است که آدمها سطحی نگر می شوند

در ادامه دکتر محسن حاجی زین العابدینی، با اشاره به رسالت کتابدار، به عنوان مروج کتابخوانی، از اینترنت، بازی های رایانه ای و ... به عنوان رقبای کتاب یاد کرد و گفت: هر چند استفاده از ابزار جدید مزایایی دارد اما مشکلی که ایجاد می کند، این است که آدمها سطحی نگر می شوند و عمقی که از مطالعه کتاب بدست می آید، از بین خواهد رفت. نتیجه این امر، مواجهه با آدم هایی است که به نظر اهل علم می رسند اما در واقع دانش واقعی وجود نداشته و این تنها شبه علم است.

 وی پیرامون ضرورت مطالعه بیان کرد: با ظهور فناوری های جدید از جمله، گوشی های هوشمند، موبایل بوک ها، و کتاب های صوتی و ... دیگر بهانه ای برای کتاب نخواندن وجود ندارد.

 وی همچنین از اهمیت نقش کتابخانه و منابع موجود در آن، با کارکردی فردی و اجتماعی، که علاوه بر افزایش آگاهی فردی، منجر به احساس هم گرایی خواهد شد، یاد کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۲۲:۴۳