انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

 

برنامه ی سالانه ی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور کرج

 

1 . برگزاری کلاس های داستان نویسی توسط استاد جهرمی .

این کلاس در تمام هفته های کاری تا زمان اعلام پایا دوره در کلاس تعیین شده از طرف دانشگاه برگزار خواهد شد و حضور دانشجویان تمامی رشته های درسی در آن  بلامانع است. این دوره از کلاس ها برای آشنایی علاقه مندان با شیوه های نقد ادبی و سبک نگارش داستان برگزار میگردد. علاوه بر موارد ذکر شده دانشجویان با انجام کار ِ کارگاهی داستان نویسی ، مهارتهای اولیه ی داستان نویسی را آموزش میبینند.در طی این کلاس آثار برگزیده ی ایران و جهان معرفی میگردد و بعضا با پخش مستند هایی از مفاخر ادبی ایران ، شرکت کنندگان با این بزرگان آشنا خواهند شد.

2 . برگزاری جایزه ی داستان نویسی جمال زاده .

        3. تشکیل تیم های پژوهشی:

الف) شاهنامه پژوهی : این گروه با توجه به محتوای کتاب شاهنامه در زمینه های اسطوره ، حماسه ، تاریخ ، شخصیت ب) های شاهنامه ، نقالی شاهنامه در ایران و ... فعالیت خواهند کرد.

ب) سعدی پژوهی : این گروه با توجه به آثار سعدی ، در زمینه های سبک نگارشی سعدی ، زندگانی سعدی،مردم شناسی و جامعه شناسی در آثار سعدی و... فعالیت خواهند کرد.

ج) مولوی پژوهی: این گروه علاوه برتحقیقات درباره ی شخصیت مولانا و بررسی آثار وی به پژوهش من باب عرفان و تصوف در ایران خواهند پرداخت.

د) ادبیات کودک و نوجوان: این گروه علاوه بر بررسی سبک نگارش در حوزه ی کودکان به روانشناسی کودکان و ارتباط آنان با ادبیات خواهد پرداخت.

(توضیح : در صورت تشکیل تیم جدید پژوهشی به لیست فوق افزوده خواهد شد)

4 . تلاش برای چاپ آثار دانشجویان در ژورنال های علمی دانشجویی و یا خارج از آن.

5 . ارتباط با سایر حوزه های علوم انسانی و اجام تحقیقات بین رشته ای :

الف) روانشناسی :این حوزه که نقش مهمی در ادبیات امروز جهان دارد ، میتواند در زمینه ی نقد روانشناسانه ی ادبی جلسات مشترک برگزار کند و در حوزه ی پژوهشی فعال باشد.

ب) فلسفه : ادبیات غنی ایران ، بی گمان از آراء و اندیشه های فلسفی بزرگان آن تاثیر پذیرفته است و برای همین منظور، دانشجویان هر دو رشته باید در ارتباطی سازنده و با تبادل اطلاعات به دریافتی بهتر از حوزه های تخصصی یکدیگر برسند .بی شک فعالیت های پژوهشی و برگزاری کلاس های مشترک در این باره میتواند تاثیر به سزایی در این باره داشته باشد.

 

ج) تاریخ : ادبیات ایران از دیرباز تا کنون تحت تاثیر بستر های مختلف تاریخی بوده است و در این راستا همکاری رشته ی تاریخ و ادبیات میتواند علل ضعف و قوت ادبیات در دوره های مختلف تاریخی را مشخص کند. دانشجویان و فعالان دو رشته در همگرایی با یکدیگر در خلق آثار پژوهشی گروهی فعال خواهند شد.

د) الهیات : ادبیات ایرانی همواره در قرابت مضامین دینی و اندیشه های عرفانی بوده است و میطلبد دانشجویان این دو رشته از شاخه ی علوم انسانی در شناسایی افکار و عقاید بزرگان ادب ایران گام های بلندی بردارند و در این راستا با برگزاری سلسله بحث های مشترک به مقصود برسند.

 

6 . انجام پروژه ی تحقیقاتی بیوگرافی شاعران تهران و استان البرز که توسط چندی از دانشجویان این رشته در حال پیگیری است.

 

7 . بررسی متون دانشگاه پیام نور و نقد آنها توسط دانشجویان در مقطع کارشناسی.

8. برگزاری کلاس های حل تمرین ( رفع اشکال) برای برخی دروس مهم.

9 . ارسال مقالات و سایر فعالیت های دانشجویی به جشنواره های معتبر علمی.

10 . شرکت در همایش های مطرح ادبیات فارسی در سطح استانی.

11. خوانش متون کهن فارسی و بررسی آنها.

(توضیح : در صورت لزوم به این لیست افزوده خواهد شد و به اطلاع امور فرهنگی و مسئول انجمن ها خواهد رسید)

 

کورش سلمان نصر

 دبیر انجمن زبان و ادبیات فارسی