انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

میم و آن دیگران

يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ب.ظ

 



کتاب میم و آن دیگران فصل های زندگی اوست؛ او که امروز گرد پیری بر سرش نشسته و خود الگویی شده است برای جوانانی چون من که مشتاقانه ادب این سرزمین را دنبال میکنند.


محمود دولت آبادی نویسنده ی بزرگ ایران، نویسنده ی آثار برجسته ای همچون کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده ی مردم سالخورد و ... نیازی به معرفی برای علاقمندان به این حوزه ندارد . پس از خواندن کامل کتاب (میم و آن دیگران) مجال آن یافتم تا ادای دین کنم به این شخصیت مهم و معاصر ادب ایران زمین .
کتاب میم و آن دیگران از نظر بنده شرح حالی از زندگانی محمود دولت آبادیست ،اما غیر مستقیم . نویسنده ی کتاب بیست و سه یادداشت از اتفاقات و دیدار ها و افراد تاثیر گذار در زندگیش را در کنار هم جمع آوری کرده است وهر کدام از فصول کتاب ، مربوط به یکی از شاعران نویسندگان و هنرمندان هم عصر و تاثیر گذار بر اوست ، هنرمندانی چون: جمال زاده، جلال آل احمد ،احمد شاملو ، جواد مجابی، مهدی اخوان ثالث، آرتور میلرو ... همین موضوع امثال من و هم نسلان جوان من را بر آن میدارد که این اثر را نه از نظر ادبی و داستانی بلکه از نظر تاریخ ادبیات نسل قبل از خود مورد توجه قرار دهیم . در انتها قسمتی از کتاب انتخاب شده که به  شما خوانندگان 
گرامی تقدیم میکنم.

قسمتی از کتاب

شاملو ،زمانی بسیار پیش از پایان سفر ،خود با من گفته بود :«زادن ما یک تصادف است و مردن ما یک حتمیت»؛اما او با من نگفته بود که بودن آدمی و زیستن آدمی، از آن دست که او بود _میتواند یک معجزه به شمار آید.

نه، او نگفت لیک ما دیدیم؛ دیدم در او

توان جلیل به دوش بردن بار امانت 
و توان غمناک تحمل تنهایی

تنهایی
تنهایی
تنهایی
تنهایی عریان را.

و اکنون چه عریان درمیابم معنی ثقیل آن چه را گفت بامداد خسته. تنهایی و دشواری وظیفه!

کورش سلمان نصر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی