انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

معرفی کتاب "ادبیات عامیانه واعتقادات عامه "

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ب.ظ

از آنجا که ادبیات مانند هر علم و هنری بروز میشود و با زمانه و دوره ها گوناگون پیشرفت می کند قصد دارم شما عزیزان را با کتاب های معاصر و ادبیات عامیانه آشنا کنم کتابهای بسیار ارزنده که می توانید جهت تحقیقات تاریخی و ادبی یا فرهنگی خود از آنها استفاده کنید .

کتاب " ادبیات عامیانه " به قلم "دکتر محمد جعفر محجوب "


ادبیات عامیانه ی ایران در دو مجلد در بر گیرنده ی 57 مقاله در حوزه ی ادبیات عامیانه ی ایران است. این مقالات طی پنجاه سال و به قلم توانای استاد یکتای ادب عامیانه ی ایران دکتر محمدجعفر محجوب (1303 - 1375) در مطبوعات و مجلات فرهنگی و ادبی در ایران و خارج از ایران چاپ شده است. عمده ی مقالات در حوزه ی افسانه ها و داستان های   عامیانه و آداب و رسوم مردم ایران است.
قوت قلم، روش علمی، تازگی موضوعات، شیرینی و جاذبه ی مطالب از ویژگی های این مجموعه است. برخی مقالات این مجموعه در نوع خود و در زمان خود و حتی امروز تازگی داشته و دارد. بی شک این مجموعه مقالات از جمله منابع محققان حوزه ی ادب عامیانه ی ایران خواهدبود. برخی از داستان های معرفی شده در این کتاب عبارتند از: سمک عیار، ابومسلم نامه، امیر ارسلان رومی، اخترنامه، داراب نامه، داستان فیروزشاه، بهرام و گل اندام و...
عنوان چند مقاله ی مربوط به آداب و رسوم: سخنوری، کبوتر و کبوتربازی در ایران، نقالی، قصه خوانی، روش های عیاری، افسانه های مرغان.


کتاب دیگری که در عصر معاصر نوشته شده است و توضیحی در رابطه با فرهنگ و اعتقادات مردم عامه داده است کتاب :

" مردم شناسی اعتقادات دینی "( نویسنده یعقوب شربتیان)

کتابی است در رابطه با زمانی که انسان شناختن" خویش " را آغاز کرده و رها از دغدغه همیشگی تلاش برای بقا به نگریستن و ژرفکاوی در خود و پیرامون خود پرداخت مرگ و نیستی را بزرگترین تحول زندگی خویش یافت و در جستجوی آن بر آمد تا  راهکارهایی را برای " جاودانگی " خود بیابد . در این کتاب از مفاهیمی که انسان چگونه به جاودانگی فکر کرده است ؟ و از کنجا به مفاهیمی چون "اکسیر زندگی " چشمه حیوان" " آب حیات" و از این قبیل مفاهیم که مربوط به جاودانگی است رسیده اند . کتاب "مردم شناسی اعتقادات دینی" جذابیت دارد زیرا که خیلی از اعتقادات مذهبهای مختلف از جمله اسلام،زرتشت، مسیحیت ، یهود و ادیانهای موجود در کشورمان وهمچنین آفرینش جهان و انسان در باورهای کهن بررسی کرده از جمله آفرینش  در اسطوره های ایرانی ،آفرینش در بین بومیان قاره ی آمریکا و بومیان  استرالیا و آفریقا  است.در فهرست کتاب مطالب دسته بندی شده و هر کدام با زیر مجموعه ها یی توضیح داده شده است .طبقه بندی  فهرست : انسان شناسی و مردم شناسی اعتقادات دینی ، دین ، خاستگاه ها و دیدگاه ها ، اسطوره شناسی ،آفرینش جهان و انسان در باور های کهن ، اعتقادات دینی در ادیان باستانی ، جاندار پنداری و یادگار پرستی ،سحر و جادو ، مرگ و زندگی پس از آن ، قربانی و مفاهیم نمادین آن ، مناسک گذر و تقویت ، جشن ها واعتقادات دینی ، تصوف و عرفان .



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی