انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

معرفی کتاب تذکره میخانه

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۳ ق.ظ


تذکرۀ میخانه

 

نویسنده :  عبدالنبی فخرالزمان قزوینی

 

به اهتمام : احمد گلچین معانی

تذکره‌ی میخانه شامل تراجم احوال ساقی‌نامه سرایان و ساقه‌نامه‌های ایشان است که عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی در سال 1028 هجری تألیف آن را به پایان رسانید و نخستین بار به‌سال 1926 میلادی در لاهور به اهتمام پرفسور محمد شفیع به طبع سنگی رسیده است ، این کتاب در سال1340 به تصحیح احمد گلچین معانی به زیور طبع آراسته شد .

باید دانست که در زبان  فارسی تذکرۀ الشعرا بسیار نوشته شده است  ولی تذکرۀ میخانه  خصوصیات چندی دارد که در تذکره های دیگر نیست، با وجود این  تذکرۀ میخانه و همچنین مولف آن عشر عشیر شهرتی  را که مستحق آن  بوده است را نیافته است .

 

خصوصیات ممتاز میخانه

 

مولف حالات شعراء را مفصل تر از تذکره های دیگر ذکر کرده است ، در تراجم  اکثر شعراء نکات زیر را  درمدٌ نظر داشته است :

1- نام و نسب  وتخلص شاعر ، اطلاعات راجع به آباء و اجداد او، قابلیت علمی و رتبۀ شعر او ، سیر و سیاحت  شاعر ، ذکر اینکه در  خدمت و ملازمت کدام شاه امیر بود ، با مولف ملاقات کرده است یا نه ، ذکر اینکه اطلاعات ومعلومات دربارۀ زندگانی شاعر را از خود او با از دوستان و کسان او بدست آورده است ، ذکر اینکه در وقت ملاقات با مولف  سن شاعر در چه حدودی بوده است ، دیوانی ترتیب داده بوده است یا نه ، تفضیل  منظومات  شاعر  با ذکر تعداد ابیات  او و بیان  اینکه آیا آن منظومات  را دیده است یا خیر ،تاریخ وفات شاعر ، مدفن شاعر ، نمونه ساقی نامه یا کلام منظوم  دیگر شاعر . کمتر تذکرۀیی دیده می شود که مولف  آن این اهتمام را برای ضبط احوال شعراء کرده باشد.

2 – مولف حالات شعرا را از ماخذ صحیح و مستند  گرفته است ،(برای توضیحات بیشتر به مطالعه ی کتاب تذکرۀ میخانه بپردازید)

3- سلاست  بیان مولف ، مولف  تراجم شعراء را با زبان سلیس و صاف بیان کرده است واز تکالیف منشیانه دوری جسته است.....

4- مولف هزارها اشعار فارسی را در میخانه محفوظ کرده است ....

5- تراجم بعضی شعراء را بجز میخانه  در دیگر جا ندیده ام (بجز دوستی سمرقندی درویش جاوید )و ادامه مطلب  با مطالعه همان کتاب.

6- تفصیلات راجع بقدر دانی شعرا، مولف قدردانی شاهان و امراء معاصر ایران و هند و دکن را از شعر و شعراء بی واسطه یا با واسطه  ذکر کرده است .

 

پرفسور محمد شفیع مقدمه جامعی راجع بتذکرۀ میخانه و خصوصیات آن و سوانح زندگی مولف و تصنیفات و تالیفات دیگر او ،وجمع و تلفیق  ساقی نامها ، و وصف خمر و ذکر ساقی  در اشعار  فارسی و عربی  بربان اردو بر نسخه چاپ لاهور مرقوم  داشته اند که ترجمه آن در این کتاب آمده است .

به گفته ی احمد گلچین معانی  ، این کتاب  به مدت 25 سال نایاب بوده است و ایشان به دلیل بار ادبی این کتاب شیفته آن گشته و با استفاده از نسخ خطی و کمک از کتابهای ادبی دیگر آن را دوباره تالیف نموده اند .

 تذکرۀ میخانه دارای هزار صفحه و کتاب بسیار ارزنده ای است .هر علاقمندی  به ادبیات و شعر پارسی باید حداقل یک بار آن را مطالعه کند.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی