انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی

دانشگاه پیام نور کرج

انجمن  علمی زبان و ادبیات فارسی

با سلام
به وبلاگ انجمن علمی ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پیام نور کرج خوش آمدید.

شرح مختصر کلاس داستان نویسی

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ب.ظ

جلسه ی یازدهم کلاس داستان نویسی :

درود بر تمامی دوستان علاقمند به رشته ی ادبیات و تشکر از بازدید کنندگان عزیز . توضیحات کوتاهی از تجارب خود در حضور استاد ارجمندم سر کار خانم «جهرمی » در آخرین جلسه ی کلاس داستان نویسی خدمت شما دوستان قرار می دهم تا شاید راهنمایی باشد هر چند کوچک در راستای تعلیم و پرورش استعداد های ناب شما عزیزان....

 و اما بعد:

جلسه ی یازدهم با تمام جلسات آموزشی گذشته فرق داشت و ما فیلم مستندی دیدیم از زندگی نامه نویسنده و ادیب بزرگواری به نام «نادر ابراهیمی» مردی از جنس ناب انسانیت کهبیش از نیم قرن از زندگی خود را صرف نوشتن کتابهای داستان ،شعر،فیلمنامه و ساختن قطعات موسیقی نمود و او هم از نویسندگان و هنرمندانی بود که با وجود تحمل سختی ها و زحمات بسیار در راستای غنی نمودن فرهنگ ملی و ادبیات فارسی کمتر شناخته شده است . نادر ابراهیمی هنرمندی تمام عیار و انسانی صادق بوده که خصوصیات بی نظیر انسانی را می توان در آثار متعدد و زیبای او مشاهده نمود .

قصد دارم یک توضیح مختصر از زندگینامه پر بار این ادیب بزرگوار در اختیار شما علاقه مندان عزیز بگذارم بلکه انگیزه ای برای شناخت بیشتر ایشان باشد .



زندگینامه نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی در چهاردهم فروردین ماه سال 1315 در تهران به دنیا آمد و در سن 72 سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری بعد از ظهر پنجشنبه 16 خرداد سال 1387 در گذشت.

 

وی تحصیلات مقدماتی را در این شهر گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکده‌ی حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی به درجه‌ی لیسانس رسید .

 

او از ١٣ سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان رفتن را برایش درپی داشت .

 

ارایه‌ی فهرست کاملی از شغل‌های ابراهیمی، کار دشواری است. او خود در دو کتاب ”ابن مشغله” و ”ابوالمشاغل” ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته است. ازجمله شغل‌های او بوده است: کمک‌کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره‌ی فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها .....

 

در تمام سال‌های پرکار و بی‌کار یا وقت‌هایی که در زندان به‌سر می‌برد، نوشتن را ـ که از ١٦ سالگی آغاز کرده بود ـ کنار نگذاشت. در سال ١٣۴٢ نخستین کتاب خود را با عنوان ” خانه‌یی برای شب” به‌چاپ رسانید که داستان ”دشنامدر آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. تا سال ١٣۸٠ علاوه بر صدها مقاله‌ی تحقیقی‌ و نقد، بیش از صد کتاب از او چاپ و منتشر شده است که دربرگیرنده‌ی داستان بلند (رمان) و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون است. ضمن آن‌که چند اثرش به زبان‌های مختلف دنیا برگردانده شده است .

نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ی تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته است. او همچنین توانسته است نخستین مؤسسه‌ی غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی را تاسیس کند؛ که هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیه‌ی فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن‌ها صرف کرد؛ ولی چنان‌که باید، شناخته و به‌کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد .

 

او فعالیت حرفه‌یی خود را در زمینه‌ی ادبیات کودکان، با تاسیس ”مؤسسه‌ی همگام با کودکان و نوجوانان” ـ با همکاری همسرش ـ در آن مؤسسه متمرکز کرد. این مؤسسه، به‌منظور مطالعه در زمینه‌ی مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطه‌ی نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی، و پژوهش درباره‌ی خلق‌وخو، رفتار و زبان کودکان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری آنان دنبال کرد. ”همگام” عنوان ”ناشر برگزیده‌ی آسیا” و ”ناشر برگزیده‌ی نخست جهان” را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد .

 

ابراهیمی در زمینه‌ی ادبیات کودکان، جایزه‌ی نخست براتیلاوا، جایزه‌ی نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه‌ی کتاب برگزیده‌ی سال ایران و چندین جایزه‌ی دیگر را هم دریافت کرده است. او همچنین عنوان ”نویسنده‌ی برگزیده‌ی ادبیات داستانی ٢٠ سال بعد از انقلاب” را به‌خاطر داستان بلند و هفت‌جلدی ”آتش بدون دود به‌دست آورده است .

 

نادر ابراهیمی در زندگی پرفرازونشیب خود، جایگاه خاصی برای ورزش نگهداشته است او رشته‌های مختلف ورزشی را تجربه کرده، یکی از قدیم‌ترین گروه‌های کوهنوردی به‌نام ”اَبَرمرد” را بنیان نهاده و در توسعه‌ی کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی، تاثیرگذار بوده است .

 

کتابهای نادر ابراهیمی :
چهل نامه کوتاه به همسرم - بار دیگر شهری که دوست میداشتم - افسانه باران -حکایت آن اژدها - عاشقانه آرام - فردا شکل امروز نیست - تضادهای درونی .....-ابن مشغله -ابوامشاغل و



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۴

نظرات  (۱)

۰۶ آذر ۹۳ ، ۱۱:۳۸ سمیه امیرحسنی
سلام

 ممنونم بخاطر این مطلبی که گذاشتی

یه دنیا تشکر
بار دیگر شهری که دوست می داشتم  و دشنام را خواندم
عالی بودن
پاسخ:
درود بر شما دوست عزیز .خوشحالم که از مطالعه ی دوباره آن کتابها  لذت بردید آنقدر نوشته های نادر ابراهیمی زیباست که می شود آن ها را حفظ کرد و دائم زمزمه کرد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی